Jak vytvořit obtisk z placenty

04.08.2020

Na zdi mi visí obraz s otiskem placenty mého druhého syna. Připomíná mi ale oba mé porody, protože poprvé jsem placentu neviděla vůbec, a tak má pro mne tento "portrét" symbolický význam nahrazení a hojení a podruhé jsem se placenty dokonce dotýkala a důkladně si ji prohlédla. 

Tento otisk mi připomíná, že porod je proces složený ze spolupráce matky a dítěte a je skutečnou realitou z masa a kostí. Je to otisk krve a životní práce. Je symbolem symbiózy našich těl a tělíček našich dětí. Krásný název je plodový koláč nebo také mateřské lůžko. 

Na porodu placenty záleží, protože její hladké oddělení ukončuje a završuje celý proces zázraku zrození. Věnujme placentě více pozornosti, protože stojí za pohled, za dotek, za údiv i za zkoumání, za zvědavost i za vděčnost. A také za její otisk. :)

Otisk placenty tj. placenta print
Otisk placenty tj. placenta print
Placenta druhého syna
Placenta druhého syna

>>>Je to otisk krve a životní práce.<<<

Placenta se celé těhotenství stará o miminko v bříšku, dodává mu živiny, odvádí odpadní látky a umí toho daleko více ale přesto její funkce po porodu končí. Plně vyvinutá placenta má velikost asi jako mělký talíř a váží přibližně půl kila. Už jen proto by měla žena po porodu odpočívat, nabírat sil a dát prostor pro regeneraci, když uváží, jak veliké zranění na děloze po odloučení zůstává.

Je pak tedy na ženě, aby se rozhodla, jak s placentou po porodu naloží dál. Nemocnice se totiž zbavují placenty jako biologického odpadu, takže automaticky končí ve spalovně, ale je možnost se proti tomuto postupu ohradit a svou placentu si vyžádat a odnést si ji domů.

Placenta a plně dotepaná pupeční šňůra
Placenta a plně dotepaná pupeční šňůra

Než jsem porodila poprvé, byla jsem hodně neinformovaná a porodní proces jsem jako nevědomá přijala jen jako nutnost, kterou je potřeba překonat. Placentu jsem vůbec neřešila, nezajímala jsem se o ni, nikdo mi ji po porodu ani neukázal a já bych ji možná ani vidět nechtěla.  

Postupem času, jak se člověk vyvíjí, jsem se hodně vzdělávala, četla, naslouchala příběhům jiných, reflektovala první porod, a tak jsem během těhotenství s druhým dítětem oslovila soukromou porodní asistentku, prožila jsem krásný hojivý a posilňující porod a jako bonus jsem získala otisk placenty na papír, který než ráno odjela, otiskla. :-)

Při třetím porodu mi dala placenta dost zabrat. Hodně dlouho trvalo, než miminku přestal tepat pupečník, placenta se odlučovala dvě hodiny, předcházely tomu silné časté bolesti a pak, když konečně vyšla, jsem cítila úžasnou úlevu a vděčnost. Placenta byla velká a krásná a chtěla jsem i tentokrát její otisk jako na památku na těhotenství, že sloužila jako polštářek miminku a na znamení začátku krásného šestinedělí a zároveň konce těhotenství. :-)


Co tedy budeme k vytvoření otisku potřebovat?

Placentu

Čerstvá placenta umytá a osušená se používá pro případ otisku, který chceme vytvářet s pomocí barev

Čerstvá placenta, ale neumytá se používá pro otisk z pozůstalé krve, která na jejím povrchu ulpěla nebo která odkapává ze zbytků blán plodového vaku

Dá se použít i ta z mrazáku

Výkres, plátno nebo speciální akvarelový papír

Lepší je použít strukturovaný akvarelový papír, protože má vyšší gramáž, primárně se používá pro mokré umělecké techniky a nezkroutí se nasátím tekutiny jako běžný papír.

Nepromokavá podložka

Abychom měli kam placentu položit a nevznikla situace, že si něco omylem zabarvíme krví nebo barvami

Paletu k vytlačení barvy a k jejímu míchání

Dá se použít výtvarná paleta, složené noviny nebo stačí i čtvrtka tvrdého papíru

Barvičky, štětec, vatové tyčinky do uší, sklenička s vodou

Vatové tyčinky se hodí pro vykreslení detajlů jako menší žilky či vlásečnicové sítě

Jak na to?

Placentu položíme lícem na nepromokavou podložkou. Musíme se dívat na její plodovou plochu, stranu, která ležela směrem k miminku. Zbytky blán z plodového vaku musíme schovat pod placentu, aby se neotiskly na papír omylem spolu s ní.

Štětcem nabarvíme její povrch barvičkami, vatovou tyčinkou pak menší detajlní části, které chceme zdůraznit třeba odlišnou barvou. Barvu bychom měli trochu naředit, aby se se placenta k papíru nepřilepovala.

Vytvarujeme pupeční šňůru třeba do tvaru srdce nebo zkrátka tak, jak se nám zalíbí a taky ho pomalujeme

Na ležící placentu položíme papír, obtiskneme a vyhladíme dlaněmi a pak ho sundáme a obtisk je hotový. :) Dá se obtisknout ještě jednou na jiný papír a nebo pak můžeme ještě štětcem nanést na placentu trochu vody a rozmazat ji po celé ploše, abychom mohli znovu obtisknout, ale musí se počítat s tím, že obtisk už nebude barevně tak výrazný

V případě touhy po jiných barvičkách se musí celá placenta umýt, osušit povrch a teprve pak postup zopakovat.

Tak ať se povede a máte krásnou památku. :)

V rámci mé poporodní návštěvy vám mohu pomoct placentu zpracovat, aby bylo umělecké provedení a otisk přesně podle vašich představ. 


Kvetoucí Nitro, Lucie Matějíčková
Všechna práva vyhrazena 2018-
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky